Nation
    Next Score View the next score

    Exxon misled the public on climate change, study says

    Exxon service station signs in Nashville, Tenn.
    Associated Press Photo/Mark Humphrey
    Exxon service station signs in Nashville, Tenn.

    As Exxon Mobil responded to news reports in 2015 that said the company had spread doubt about the risks of climate change despite its own extensive research in the field, it urged the public to “read the documents” for themselves.

    Now two Harvard researchers have done just that, reviewing nearly 200 documents representing Exxon’s research and its public statements and concluding that it “misled the public” about climate change even as its own scientists were recognizing greenhouse-gas emissions as a world risk.

    The Harvard researchers — Naomi Oreskes, a professor of the history of science whose work has focused on the energy and tobacco industries, and Geoffrey Supran, a postdoctoral fellow — published their peer-reviewed paper in the journal Environmental Research Letters on Wednesday.

    Advertisement

    They found that Exxon’s climate change studies, published from 1977 to 2014, were in line with the scientific thinking of the time. Some 80 percent of the company’s research and internal communications acknowledged that climate change was real and was caused by humans. But 80 percent of Exxon’s statements to the broader public, which reached a much larger audience, expressed doubt about climate change.